Konuşma Sesi Bozuklukları
Gecikmiş Dil ve Konuşma
Akıcılık Bozuklukları(Kekemelik)
Otizm Spektrum Bozukluğu
Down Sendromunda Dil ve Konuşma Bozuklukları
Edinilmiş Dil ve Konuşma Bozuklukları
Ses Bozuklukları
Yutma Bozuklukları( Disfaji)
Dudak ve Damak Yarıklığı
Seslerin yanlış, eksik ya da yer değiştirilerek üretilmesi konuşma anlaşılırlığını etkileyebilir. Bu bozukluklar artikülasyon ya da fonolojik bozukluk olarak sınıflandırılır. Terapi sürecinde çocuğun doğru ses üretimi kazanması ve bu sesleri doğal konuşmaya aktarması hedeflenir. Oyun temelli ve görsel destekli yöntemler kullanılır.
Yaşıtlarına göre daha az kelime kullanan, cümle kurmakta zorlanan çocuklar için erken müdahale büyük önem taşır. Gecikmiş dil gelişimi, hem sosyal hem akademik becerileri etkileyebilir. Terapi sürecinde çocuğun sözcük dağarcığı, ifade edici ve alıcı dil becerileri geliştirilir. Aileye evde destekleyici stratejiler sunulur.
Kekemelik, konuşma sırasında ses, hece ya da kelime tekrarları, uzatmalar veya bloklarla kendini gösterebilir. Bu durum bireyin iletişimini ve sosyal hayatını etkileyebilir. Terapide akıcılığı destekleyen teknikler, özgüven çalışmaları ve gerekirse aile eğitimi uygulanır. Erken müdahale kekemeliğin kalıcılığını azaltmada etkilidir.
Otizmli bireylerde iletişim becerileri farklılık gösterebilir. Göz teması kurma, jest-mimik kullanma, karşılıklı konuşma başlatma ve sürdürme gibi alanlarda güçlükler görülebilir. Terapi sürecinde bireyin sosyal iletişim becerileri ve dil gelişimi desteklenir. Her bireyin ihtiyacına göre kişiselleştirilmiş yaklaşımlar uygulanır.
Down sendromlu bireylerde dil ve konuşma gelişimi genellikle akranlarına göre daha yavaştır. Sesletim, kelime dağarcığı ve cümle kurma gibi alanlarda destek gerekebilir. Terapi sürecinde bireyin iletişim becerilerini artırmak ve kendini daha etkili ifade etmesini sağlamak amaçlanır. İhtiyaca göre alternatif iletişim yöntemleri de kullanılabilir.
İnme, kafa travması veya nörolojik hastalıklar sonrası gelişen dil ve konuşma bozukluklarıdır. Afazi, dizartri ve apraksi gibi durumları kapsar. Bu bireylerde iletişim kurma yetisi kısmen ya da tamamen etkilenebilir. Terapi sürecinde bireyin kaybettiği iletişim becerilerini yeniden kazanması hedeflenir.
Sesin çatallı, kısık, tiz, kalın ya da yetersiz çıkması ses bozukluklarını oluşturur. Bu durum genellikle ses tellerinin yanlış kullanımı, nodül, polip ya da reflü kaynaklı olabilir. Terapi sürecinde doğru ses üretimi, nefes kontrolü ve ses hijyeni konularında çalışmalar yapılır. Özellikle öğretmen, çağrı merkezi çalışanı gibi sesini yoğun kullanan bireylerde yaygındır
Yutma sırasında öksürük, boğulma, yiyeceğin ağızda veya boğazda takılması gibi belirtiler disfajiye işaret edebilir. İnme, nörolojik hastalıklar ya da gelişimsel farklılıklar sonrası görülebilir. Yutma terapisi ile bireyin güvenli ve etkili yutma becerileri yeniden kazandırılır. Gerekli durumlarda beslenme pozisyonu ve yiyecek dokusu düzenlemeleri önerilir.
Dudak ve damak yarıkları, doğuştan gelen anatomik farklılıklardır ve bireylerin beslenme, konuşma ve iletişim becerilerini etkileyebilir. Bu durumda dil ve konuşma terapisi, seslerin doğru üretimi, artikülasyon becerilerinin geliştirilmesi ve anlaşılır konuşmanın sağlanması için çok önemli bir destek sağlar. Erken yaşta başlanan terapi çalışmaları ile çocukların iletişim yetenekleri güçlendirilir ve yaşam kaliteleri arttırılır.
İletişim
Ulaşım
Bursa/Osmangazi, Hacı İlyas Mah.
Bursa Adliyesi karşısı , Gürbüzler iş yeri
Sosyal Medya